Hoe zorg je ervoor dat iedereen, ongeacht hun beperkingen, zich welkom voelt bij jouw organisatie? Bijvoorbeeld als gast of als (nieuwe) vrijwilliger? In dit artikel delen we graag enkele tips met je om de sociale toegankelijkheid van jouw erfgoedorganisatie te verbeteren.

Tip 1: Zorg ervoor dat mensen zich welkom voelen

Laat mensen zich welkom, gezien en gewaardeerd voelen. Spreek bijvoorbeeld de persoon direct aan en praat niet via de begeleider, vriend of familie. Geef ruimte aan de persoon om hun eigen behoeften en wensen te uiten en zorg ervoor dat je zowel zichtbaar als hoorbaar voor ze bent. Mensen zijn bovendien niet hun beperking, ze zijn mensen met een beperking. Als je naar de persoon verwijst, zeg je bijvoorbeeld niet ‘de blinde’, maar: ‘de persoon met de hond’. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ga niet in discussie over hoe iemand zelf genoemd wil worden maar vraag het na.

Tip 2: Wees op de hoogte van de bereikbaarheid, betreedbaarheid en bruikbaarheid van jouw locatie

Loop door je locatie met aandacht en denk na over hoe het is als je niet kunt zien, niet kunt horen of in een rolstoel zit. Gebruik al je zintuigen. Wat kun je wel of juist niet zien, horen, voelen of ruiken? Ervaar het zelf en ontdek waar verbeteringen mogelijk zijn of waar je mensen vooraf voor kunt waarschuwen.

Tip 3: Verbeter de informatie op je locatie

Nu je de obstakels en drempels in kaart hebt gebracht onder tip 2, kun je beginnen met de informatievoorziening aan te passen. Welke informatie biedt je bezoekers of vrijwilligers aan? En hoe kun je dit verbeteren? Maak bijvoorbeeld een handleiding in grotere letters, schrijf audiotours uit of maak hand-outs van zaalteksten in een groter lettertype.

Tip 4: Houd rekening met andermans behoeften

Respecteer de behoeften van anderen. Soms willen bezoekers meer horen of zijn ze al verzadigd. Vraag of mensen interesse hebben in jouw mooie verhalen en ervaringen. Mensen met een beperking kunnen soms meer rust nodig hebben omdat alles meer energie kost. Zorg ook dat er voldoende stoelen of banken staan op rustige plekken.

Tip 5: Communiceer de (on)toegankelijkheid op jouw website

Een bezoek aan jouw locatie begint bij bezoekers vaak al online. Denk maar aan het opzoeken van een adres, de route maar ook over de aanwezigheid van een lift. Zorg daarom dat de informatie die je hebt verzameld onder punt 2 en 3 op een zichtbare plek op je website plaatst. Dit kan bijvoorbeeld een pagina over toegankelijkheid zijn. Ook als iets niet toegankelijk is, kun je mensen hier van te voren voor waarschuwen om teleurstellingen te voorkomen.

Lees meer over het verbeteren van de sociale toegankelijkheid in deze hand-out. Bekijk hand-out in .pdf

Deze vijf tips zijn opgeschreven na de cursus ’Een introductie op sociale toegankelijkheid’ die op 19 april door Elvera van Leeuwen werd gegeven. Elvera is expert toegankelijkheid in de kunst- en cultuursector en eigenaar van Mikxs. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Download dan de hand-out die Elvera van Leeuwen maakte voor de cursisten. De cursus is onderdeel van de cursusreeks Sociale toegankelijkheid en werd mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, Erfgoedvrijwilliger.nl en Erfgoedhuis Zuid-Holland.