Vrijwilligers zijn vaak de drijvende kracht achter een erfgoedorganisatie. Zij besturen, beheren, onderhouden en organiseren. Met andere woorden: ze zijn onmisbaar! Nieuwe vrijwilligers werven of ze voor langere tijd behouden valt echter niet altijd mee. Een gedegen vrijwilligersbeleid en een uitgekiende wervingsstrategie gaan hier zeker bij helpen. In een aantal stappen en met behulp van verschillende handvatten kun je op jacht naar die ene waardevolle nieuwe vrijwilliger.

Stap 1: Maak een vrijwilligersbeleid

  • In het vrijwilligersbeleid beschrijf je de visie op het vrijwilligerswerk binnen de organisatie. Bijvoorbeeld: Welke rol spelen de vrijwilligers en welke afspraken maken we met hen?
  • Erfgoed Gelderland heeft samen met diverse partners een praktische  handleiding vrijwilligersbeleid opgesteld.

Stap 2: Schrijf een vacature

  • Voor welke taken zoek je nieuwe vrijwilligers? Bijvoorbeeld voor het beschrijven van objecten, het schrijven van websiteartikelen of het inrichten van tentoonstellingen. Omschrijf zo concreet mogelijk wat deze taken inhouden.
  • Bedenk aan welke criteria de vrijwilliger moet voldoen. Is er bepaalde (voor)kennis nodig? Of moet de vrijwilliger specifieke vaardigheden hebben? Zijn er specifieke eisen zoals een verklaring omtrent goed gedrag (vrijwilligers kunnen gratis een VOG aanvragen).
  • Vergeet niet om in de vacature te vermelden wat de vrijwilliger allemaal terugkrijgt (scholing, uitjes, entreekaartjes, etc.)

Stap 3: Bepaal de doelgroep

  • Er zijn verschillende soorten vrijwilligers. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zich voor langere tijd aan de organisatie willen binden of juist liever projectmatig betrokken willen zijn. Het is daarom belangrijk om eerst goed na te denken over wat voor persoon het beste past bij de vastgestelde taken.
    • De publicatie Vrijwilligers in soorten en maten van PEP Den Haag beschrijft drie categorieën en vier verschillende types vrijwilligers.
      • De categorieën zeggen iets over de inzetbaarheid van vrijwilligers. Willen ze projectmatig aan de slag, of doen ze het uit passie of als hobby? Lees meer over deze categorieën.
      • De typen beschrijven vanuit welke motieven vrijwilligers aan de slag gaan. Zijn het carrièrejagers of zetten ze zich bijvoorbeeld in om maatschappelijke doelen te bereiken. Lees meer over deze types.
    • Ook leeftijd speelt een belangrijke rol. Jongeren en scholieren zullen voor kortere periodes inzetbaar zijn terwijl gepensioneerde vanwege de sociale contacten vaak veel langer betrokken willen blijven. Meer over Levensloop en vrijwilligerswerk vind je op de website van Movisie.

Stap 3: Start de werving

  • Nu je bepaald hebt voor welke taken je een vrijwilliger zoekt en wat voor persoon daar goed bij past, kun je beginnen met actieve werving. Belangrijk hierbij is dat je duidelijk omschrijft wat je te bieden hebt.
  • Vervolgens kies je de wijze waarop je wilt werven
    • Dit kan zijn door het plaatsen van een vacature (op www.erfgoedvrijwilliger.nl)
    • Door te zoeken in het eigen netwerk
    • Of door het organiseren van wervingsevenementen. Alle vrijwilligers nodigen bijvoorbeeld twee gasten uit.

Stap 4: Aan boord houden

  • Om vrijwilligers voor langere tijd aan je te binden is het zeer belangrijk om hen goed te begeleiden, je waardering te uitten en voldoende aandacht aan hen te besteden zodat ze de nodige erkenning ervaren.
  • Het begeleiden en belonen van vrijwilligers is een belangrijk onderdeel van het vrijwilligersbeleid.
  • Lees meer over Vrijwilligers belonen en behouden bij Movisie.

Inspiratie & meer:

De Wervingscirkel van Movisie
De wervingscirkel helpt je bij opzetten van een succesvolle wervingscampagne
Fonds voor Cultuurparticipatie
Mede dankzij de steun van het Fonds voor Cultuurparticipatie is Erfgoedvrijwilliger.nl tot stand gekomen.
De erfgoedvrijwilliger van tegenwoordig
Praktische tips om jonge vrijwilligers te werven en behouden door Erfgoed Gelderland
Museumpeil 33
Een volledig nummer van Museumpeil gewijd aan vrijwilligers
De vijf V’s van het Vrijwilligersbeleid
Stappenplan voor een succesvolle vrijwilligerswerking in je erfgoedorganisatie door FARO